Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 125 710 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Pt-91

niedziela, 02 maja 2010 21:45
PT-91 Twardy – polski czołg podstawowy, który został opracowany w oparciu o czołg T-72. Zasadnicze zmiany w stosunku do pierwowzoru dotyczą nowego systemu kierowania ogniem - DRAWA, oraz pancerza reaktywnego - ERAWA. Czołg PT-91 produkowany jest w zakładach Bumar-Łabędy s.a.



PT-91 Twardy jest czołgiem podstawowym przełomu II i III generacji. Załogę czołgu tworzy dowódca, działonowy i mechanik-kierowca. Kierowca zajmuje miejsce w kadłubie, dowódca i działonowy w wieży.W przedniej części kadłuba znajdują się przedziały kierowania, środkowej przedział bojowy z wieżą, a w tylnej przedział napędowy.W przedziale kierowania stanowisko ma mechanik-kierowca. Kierowca obserwuje teren przed wozem za pomocą szerokokątnego peryskopu. W nocy może on być wymieniony na noktowizyjny peryskop nocny PNK-72 Radomka. Rolę tablicy przyrządów pełni blok sterująco-diagnostyczny US-DK-1 monitorujący systemy i układy czołgu.Działonowy obsługuje system kierowania ogniem DRAWA. W jego skład wchodzi komputer balistyczny, celownik dzienny PCD i nocny PCN-A (noktowizyjny) lub ELOP TES (termowizyjny) oraz dalmierz laserowy TPD-K1M oraz czujnik danych meteorologicznych. Dowódca obserwuje teren naokoło czołgu przy pomocy dzienno-nocnego przyrządu obserwacyjnego POD-72.



Polska posiada obecnie 232 sztuk Pt-91, 48 zostało sprzedanych Malezji. Pomimo że jest to ,,tylko" zmodernizowana wersja T-72, Pt wciąż posiada wysokie możliwości bojowe i jest dużym atutem Polskiej Armii.

oceń
12
0

komentarze (2) | dodaj komentarz

Leopard II

niedziela, 02 maja 2010 22:12
Leopard 2 - czołg podstawowy produkcji niemieckiej opracowany w latach 70, wszedł do służby w 1979, zastępując wcześniejszy czołg Leopard I. Jego różne wersje służą w armii niemieckiej oraz 10 innych krajach, w tym polskiej. Pierwszy czołg III generacji.



Uzbrojenie stanowi gładkolufowa armata 120 mm Rh-M-120 o lufie długości 46,7 kalibra (wersje A1-A5) lub 55 kalibrów (wersje późniejsze) oraz dwa karabiny maszynowe MG3.

Leopard 2A6 Charakteryzuje się przede wszystkim armatą z dłuższą lufą L/55 120 mm. Z myślą o tej armacie opracowano nowy pocisk podkalibrowy z rdzeniem wolframowym DM53 (LKE II) o masie 8,35 kg, prędkości początkowej 1750 m/s i przebijalności pancerza o grubości 810 mm z odległości 2000 metrów. Pociski te mogą być także używane z armat L44 o krótszej lufie, jednak wtedy ich wartość bojowa jest niższa (m.in. prędkość początkowa 1670 m/s). Czołg Leopard 2A6 otrzymał także nowy silnik pomocniczy, nową osłonę przeciwminową dna kadłuba oraz układ klimatyzacji przedziału załogowego. Masa bojowa czołgu wynosi 62 tony. Pierwszy z łącznie planowanych 225 czołgów tej wersji powstał w marcu 2001 roku. Wszystkie czołgi jakie powstaną, będą wynikiem przebudowy wozów wersji A5.





Wyprodukowano 3564 egzemplarzy Leoparda II, Polska posiada 128 z nich, jako oddane przez armię Niemiecką w 2002 roku.

http://www.bankier.pl/wiadomosc/Polska-armia-otrzymala-od-Bundeswehry-15-czolgow-Leopard-2-462333.html
oceń
2
1

komentarze (0) | dodaj komentarz

Polskie F-16

niedziela, 02 maja 2010 22:28

F-16 Fighting Falcon (ang. Walczący Sokół, pol. Jastrząb) – samolot wielozadaniowy zbudowany przez amerykańską wytwórnię General Dynamics. Od 1993 produkowany przez Lockheed Corporation, obecnie Lockheed Martin. Od drugiej połowy lat 70. do około 2007 wyprodukowano 4459 egzemplarzy.

F-16 jest użytkowany przez siły powietrzne 25 krajów, w tym Polski (do której pierwsza para trafiła 8 listopada 2006 roku). Cena jednego egzemplarza, w zależności od wersji, (bez uzbrojenia) wynosi od 15 do 18 mln. $




W połowie lat dziewięćdziesiątych stało się oczywiste, że Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej potrzebują nowych samolotów by zastąpić mocno już przestarzałe MiGi-21. Początkowo rozważano zakup używanych F-16 A/B z nadwyżek US Air Force, na szczęście pomysł ten został zarzucony – rozważane samoloty wczesnych bloków posiadały bardzo ograniczone możliwości bojowe, sprawą mocno dyskusyjną było czy przedstawiały jakikolwiek wzrost możliwości ponad ówcześnie używane samoloty MiG-29.

Gabinet premiera Jerzego Buzka podjął decyzję o rozpisaniu przetargu na nowy samolot wielozadaniowy. Do konkursu przystąpiły trzy konstrukcje: francuski Mirage-2000-5 (główną przyczyną klęski Mirage była najwyższa cena), Saab JAS-39 Gripen (samolot technicznie zbliżony do F-16 – choć ustępujący Flaconowi kilkoma istotnymi parametrami, jak zasięg lotu czy zasięg radaru, przyczyn jego klęski można się doszukiwać również w tym iż ówcześnie był używany jedynie przez swojego producenta – Szwecje, oraz nie był w pełni kompatybilny z rozwiązaniami NATOwskimi), oraz Lockheed Martin F-16 advanced block 52+ który został ogłoszony zwycięzcą przetargu. F-16 C/D advanced block 52+ dla Polski jest jedną z najbardziej zaawansowanych wersji tego samolotu jaka istnieje (ustępuje jedynie samolotom block 60 zaprojektowanym specjalnie dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich). Stanowi on wersje rozwojową block 52 wyposażoną we wszystkie dostępne opcje wyposażenia oraz kilka rozwiązań zapożyczonych od bardziej zaawansowanych samolotów.



Kilka słów o Polskich F-16
oceń
1
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Mig-29

niedziela, 02 maja 2010 22:40
Samolot odrzutowy MiG-29 zaprojektowano w 1972 r., w celu wymiany samolotów typu MiG-21 i MiG-23 na nowocześniejsze. Samolot miał być tzw. lekkim myśliwcem frontowym, uzupełniającym ciężki myśliwiec przewagi powietrznej Su-27. W konstrukcji skoncentrowano się na osiągnięciu dobrych parametrów lotnych i manewrowych uzyskanych drogą dopracowania koncepcji aerodynamicznej.

Od 1989 roku używany przez Siły Powietrzne Rzeczypospolitej Polskiej. W okresie 1989-1990 Rosjanie dostarczyli 12 fabrycznie nowych myśliwców (9 bojowych oraz 3 szkolno-bojowe) - znalazły się one na wyposażeniu 1 eskadry 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z Mińska Mazowieckiego.

W 1995 roku Polska pozyskała 10 używanych maszyn (9 bojowych i jedną szkolno-bojową) od Republiki Czeskiej przekazując w zamian 11 śmigłowców PZL W-3 Sokół - weszły one na wyposażenie 2 eskadry 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Samoloty dostarczono na początku 1996 r. W grudniu 2001 r. w związku z dostosowywaniem struktur do wymogów NATO 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego przeformowany został w 1 Eskadrę Lotnictwa Taktycznego oraz 23 Bazę Lotniczą. Samoloty MiG-29 służą w 1 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego po dziś dzień.

W roku 2004 za symboliczną opłatę 1€ za sztukę - Polska odkupiła od Luftwaffe 23 używane maszyny. Ze względu na różnice w wyposażeniu oraz znaczne zużycie podjęto decyzje o włączeniu do służby jedynie 14 znajdujących się w najlepszym stanie maszyn, wszystkie w standardzie ICAO I (niemieckie maszyny przeszły modernizacje, część w mniejszym zakresie ICAO I, część w większym ICAO II - przewidującym m.in. instalację dodatkowych zbiorników podwieszanych oraz przeskalowanie przyrządów na miary anglosaskie). Modernizacje i remonty przeprowadzone zostały w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy oraz w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 4 w Warszawie. Poniemieckie MiGi-29 otrzymała 41 Eskadra Lotnictwa Taktycznego z Malborka, latająca do tej pory na samolotach MiG-21MF. Obecnie polskie lotnictwo użytkuje łącznie 31 maszyn bojowych MiG-29 9.12 oraz szkolno-bojowych MiG-29UB 9.51[1].

W 2004 i 2005 roku maszyny 41 eskadry przeszły program remontów i modernizacji pod kryptonimem "Kurpie" pozwalający na eksploatację maszyn przez następnych 7 lat (stąd eksploatacja MiG-29 w 41 eskadrze planowana jest do roku 2012). Maszyny 1 eskadry podobną modernizacje przeszły wcześniej, natomiast remont planowany jest około roku 2008, co pozwoli eksploatować samoloty do roku 2015. Ciągle niejasna pozostaje sytuacja rozleglejszej modernizacji (do wersji SD) i wydłużenia resursu płatowców (do lat 2020-25) proponowanego przez RSK MiG.

Samoloty 1 eskadry ponad standardowe wyposażenie wersji 9.12 wyposażone zostały w systemy nawigacji Rockwell Collins ANV-241MMR VOR/ILS oraz AN/ARN-153 (TCN 500) TACAN, (cywilny) odbiornik GPS Trimble 2101AP, urządzenie ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radarową Thompson-CSF SB-14, polski system identyfikacji swój-obcy (IFF) Radwar SC-10 Suprasl oraz cyfrowy pulpit sterowania R-862 do radiostacji VHF/UHF Unimor-Radiocom RS 6113-2. Poza tym maszyny otrzymały światła antykolizyjne oraz nowy - natowski kamuflaż. Systemy nawigacyjne GPS, TACAN i VOR/ILS zostały zintegrowane z systemem nawigacyjnym samolotu poprzez interfejs TGR-29A.


oceń
5
1

komentarze (0) | dodaj komentarz

ORP Orzeł

poniedziałek, 03 maja 2010 12:26

 ORP ORZEŁ, trzeci okręt podwodny o tej nazwie w Polskiej Marynarce Wojennej, wszedł do służby pod biało-czerwoną banderą w roku 1986. Miał on być w PMW pierwszą z serii czterech jednostek rosyjskiego projektu 877E (rosyjski kryptonim projektu - Warszawianka, kod NATO - Kilo). Zmiany polityczne w Polsce spowodowały, że pozostałe okręty nigdy nie zasiliły naszych sił zbrojnych ...

ORP ORZEŁ jest, o czym warto pamiętać, największym okrętem podwodnym w historii polskiej marynarki. Pojawiały się spekulacje, że ponieważ jest zbyt wielki na akwen Bałtyku, to może być wypożyczony US NAVY dla celów szkoleniowych.


   W odróżnieniu od innych jednostek produkcji ZSRR, nie był uprzednio eksploatowany we flocie radzieckiej. Wybudowany został w stoczni Krasnoje Sormowo (Krasnoe Sormovo) w mieście Gorkij -  29 czerwca 1986 przekazano go stronie polskiej.


oceń
0
3

komentarze (1) | dodaj komentarz

sobota, 1 listopada 2014

Licznik odwiedzin:  28 104  

Archiwum

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

O moim bloogu

Blog poświęcony Siłom Zbrojnym Rzeczypospolitej Polskiej, utworzony jako projekt szkolny, mam jednak nadzieję, że będzie on ciekawy dla wielu osób, które interesują się wojskiem i militariami.

Statystyki

Odwiedziny: 28104

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Wiadomości

Bloog.pl